شنبه 4 مهر 1394 / 09:28|کد خبر : 24|گروه : اجتماعی

هورامان:

هه ورامان، سرزمینی باستانی با قدمتی 20 قرن / جایگاه علمای بزرگ دین اسلام

هه ورامان، سرزمینی باستانی با قدمتی 20 قرن / جایگاه علمای بزرگ دین اسلام

چرم نبشته های اورامان شاهدی بر قدمت این سرزمین دست كم تا قرن اول میلادی هستند. این سرزمین، در حال حاضر محل سكونت كُردهای هورامی زبان ایران و عراق است.

به گزارش سرویس وب گردی هورامانات؛ هورامان سرزمینی باستانی است؛  این سرزمین، دست كم  از زمان ورود آریایی ها به ایران، جزو مناطقی بوده است كه اقوامی كه در آن سكونت داشته اند. و آنطور كه از شواهد بر می آید، در دوران حكومت های مختلف كه از آن زمان به بعد، بر نواحی از ایران حكم رانده اند، همچنان اقوامی(به ویژه اقوام كرد) را در خود جای داده است.


چرم نبشته های اورامان(هورامان)كه قدمت شان به حدود قرن اول میلادی می رسد، شاهدی بر قدمت این سرزمین (دست كم تا قرن اول میلادی) هستند. این سرزمین، در حال حاضر محل سكونت كُردهای هورامی زبان ایران و عراق است.


با توجه به مسلمان بودن و معتقد بودن هورامی های به آئین اسلام اعیاد رسمی آنان نیز همانند عیدهای مبارك و مقبول دنیای اسلام می باشد. عید سعید فطر (رمضان) و عید سعید قربان و در كنار این دو عید مهم، ماه مولود پیامبر اكرم (ص) در این منطقه و برگزاری مراسم های میلاد رسول اكرم(ص) معمول و مرسوم می باشد.

 

مردم هورامان شافعی مذهب هستند . مردم هورامان كُرد و به گویش هورامی (اورامی) تكلم می كنند. مكنزی: هورامی گویشی از گورانی، و همانگونه خواهیم دید، احتمالا ، باستانی ترین گویش آن ، و گویشی است كه كمتر از گویش های دیگر دچار دگرگونی شده است.

 

زبـــان

زبان هورامی درحقیقت همان زبان مادیست که اصل و ریشه آن زبان آریانی قدیم یا «آنزان» می باشد. آنزان پدر تمام زبانهای مادی، هندی، پارسی و عیلامی است و تقریباً سه هزار سال پیش از میلاد مسیح آریانها به آن تکلم می نموده اند که به مرور زمان شعبه شعبه شده و تغییرات کلی پیدا کرده است.

 

چنانکه می دانیم امروزه زبان فارسی رابطه خود را با فارسی قدیم از دست داده ، جملات بی شماری اعم از عربی، ترکی و مغولی داخل زبان فارسی رایج گردیده است. و بطور کلی شکل و افعال آن تغییر یافته تا جایی که نگاشتن به زبان فارسی ساده ( زبانی که در پرسپولیس استخر فارس نوشته شده) خیلی دشوار می باشد. اما بالعکس زبان هورامی از قاعده مستثنی است.

 

هورامی زبانها کلمات زیادی از عربی داخل زبان خود نکرده اند و شکل و افعال خود را حتی المقدور حفظ نموده اند. در زبان هورامی افعال و قواعدی وجود دارد که نسبت به سایر زبانها امتیاز محسوب می شود. بطور مثال برای زن و مرد و یا بطور کلی برای نر و ماده قواعدی متفاوت است که درز بانهای دیگر آریانی مانند فارسی و کردی وجود ندارد.

در زبان هورامی هزاران واژه از زبان پهلوی و پیش از آن می توان یافت.در هورامان بهار را وه هار و تابستان را هامن یا هاوین می گویند. بنابر این می توان گفت که یک دسته از اقوام ایرانی یعنی هورامی ها با وجود تحمل سیلهای بنیان کن حوادث و وقایع تاریخی و آتش های جانگداز تاخت و تازهای اقوام مهاجم درنهایت دلاوری و پایداری بیش از دیگر اقوام ایرانی در حفظ زبان نیاکان خود و فادار و برقرار مانده اند.

 

علما و اساتید برجسته هه ورامان


شیخ محمد عثمان سراج الدین: فرزند شیخ محمد علاء الدین، (متولد 1314 ه ق)،(1275 ه ش) در روستای صفی آباد واقع در 5 كیلومتری شهر جوانرود،( وفات11 بهمن سال 1375 ه ش) در استانبولِ تركیه، و مدفون در خانقاء و دارالارشاد خویش در استابول

طریقه قادریه و مشایخ

پایه گذار طریقت قادریه ، شیخ عبدالقادر گیلانی، می باشد. ایشان در سال 470ه ق و به قول دیگری 471 ه ق تولد یافته است. شیخ عبدالقادر در اصول پیرو ابی الحسن اشعری و در فروع تابع امام شافعی (رض) و امام احمد حنبل(رض) است. که در نزد صوفیان هند، تُرك و عراق صاحب كرامت است.


علماء و اساتید هه ورامان:

 

ملا خضر رودباری: یكی از علمای بزرگ و ادبای برجسته است كه در قریه رودبار اورامان در حدود 1140 هجری تولد یافت . اساتید ایشان: شیخ وسیم كبیر تختی مردوخی، و.... این استاد جلیل در سال 1200 وفات یافته است. خداوند بیامرزش.

ملا عبدالصمد هجیجی: در قریه هجیج اورامان در حدود سال 1260 تولد یافت. دو تن از پسران ایشان ملا عارف و ملا عبدالواحد نیز از دانش و معرفت پدر بهره برده و به خدمت همت گماشتند.ملا عبدالصمد در سال 1322هجری فوت نمود.

حاج ماموستا محمد زاهد ضیایی پاوه ای: حاج ملا زاهد بن حاج ملا صلاح الدین ابن ملا لطف الله ابن حاج عوض از اهالی پاوه از توابع كردستان سنندج و فعلاٌ تابع باختران (كرمانشاه) است. جدش حاج عوض از مریدان شیخ عثمان سراج الدین طویلی است و كرامات و خوارقی مشهوری دارد. و پدرش ملا صلاح الدین از مریدان شیخ عمر ضیاءالدین و اهل طاعت و تقوی بوده است. و خود ملا زاهد از مریدان مرحوم شیخ علاء الدین بن ضیاءالدین است.


پدرش وقتی فوت كرد، او به حد بلوغ نرسیده بود. و در قصبه پاوه مشغول خواندن درس بود. بعد ها مبادی علوم را طی كرد و در مدارس نقاط مختلف در پی علم به گردش و تحمل زحمات فراوان تن داد و به قریه بیاره آمده مدتی در مدرسه آنجا مقیم بود و درس خواند، سپس به اطراف سلیمانیه نیز رفت و نزد ملا محمد مشهور به رئیس در قریه گه لا له از توابع چوارتا مدت زمانی اقامت و استفاده كرد.

 

وی در اواخر تحصیلش به بیاره بازگشت. و قسمتی از كتاب تقریب المرام شرح تهذیب الكلام را در آنجا خواند، و با کسب اجازه علم از محضر استاد ملا عبدالكریم مدرس گرفت، و به پاوه برگشت.





برچسب ها :

قدمت هورامانسرزمین باستانیسرویس وب گردی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
    مهترین راه جلو گیری از ورد به موج چهارم کرونا چیست ؟
     

    افزایش اطلاع رسانی ها

    0%

    تشدید محدودیت ها

    50%

    افزایش دورکاری ادارات

    0%

    رعایت جدی پروتکل های بهداشتی

    50%

آخرین اخبار